Projekt ,,Władaj słowem jak Chodkiewicz” – warsztaty edukacyjne w Żółkiewce
0 comments
Ośrodek Kultury Samorządowej w Żółkiewce zorganizował warsztaty z języka staropolskiego dla uczniów z klas VII ze Szkoły Podstawowej w Żółkiewce. Zajęcia były poprzedzone ,,lekcją żywej historii”.
Autorem inicjatywy jest Stowarzyszenie Pospolite Ruszenie w Krakowie, które realizuje projekt „Władaj słowem jak Chodkiewicz” w ramach programu „Ojczysty – dodaj do ulubionych” Narodowego Centrum Kultury. Jest on rozwinięciem ubiegłorocznej inicjatywy, która poświęcona była hetmanowi Stanisławowi Żółkiewskiemu. W 2021. roku przypada okrągła, 400. rocznica śmierci hetmana wielkiego litewskiego Jana Karola Chodkiewicza. Ten wybitny wódz, zwycięzca spod Kircholmu w 1605 roku, bohater polskiego, litewskiego i białoruskiego narodu, zmarł w obozie pod Chocimiem, w trakcie jednej z największych bitew XVII wieku. Bitwa ta była prawdziwym wspólnym zwycięstwem, uczestniczyły w niej bowiem, ramię w ramię, wojska koronne, litewskie oraz Kozacy zaporoscy. Hetman pozostawił po sobie listy, w których odsłonił siebie jako człowieka pełnego prawdziwych emocji, życzliwości, humoru, ale też lęków i trosk.
Członkowie Stowarzyszenia Pospolite Ruszenie to miłośnicy języka staropolskiego, zapaleni populatorzy dziedzictwa I Rzeczpospolitej oraz fani różnego rodzaju gier. Postanowili podzielić się z szerokim gronem odbiorców ich pasją. Zaplanowali w ramach projektu przeprowadzenie warsztatów właśnie w Żółkiewce, gdzie partnerem projektu jest Ośrodek Kultury Samorządowej.
Uczestnicy na piątkowych zajęciach zapoznali się z pięknem i bogactwem języka naszych przodków oraz tradycyjnym sposobem komunikacji poprzez listy. Brali udział w narracyjnych grach fabularnych, zwanymi także grami RPG (ang. Role Playing Game). Scenariusze tych gier stworzyli inspirując się wspomnianymi listami Chodkiewicza oraz jego życiorysem. I tak uczestnicy spróbowali odszukać Chodkiewicza w Wenecji, kiedy to wraz z bratem popadł w młodzieńcze tarapaty, pomogli młodziutkiej, lecz bajecznie bogatej księżnej słuckiej Zofii w jej konflikcie z Chodkiewiczami i Radziwiłłami, który toczył się w Wilnie w 1600 roku, rozwiązali tajemnicę estońskiego zamku zagrożonego szwedzkim oblężeniem oraz udali się na wyprawę w dół Dniepru w poszukiwaniu pewnego Kozaka. Po rozgrywce uczestnicy otrzymali materiały, które pomogły im stworzyć swój własny list, w którym opisali, z perspektywy bohatera, w którego się wcielali, przeżycia z zabawy. Autorzy najciekawszych listów zostali zaproszeni do udziału w finałowej sesji gry, która odbędzie się jesienią w formie online. Ponadto po wakacjach zorganizowane zostaną bezpłatne szkolenia z wykorzystania narracyjnych gier fabularnych w edukacji.
Partnerami projektu są: Muzeum Kresów w Lubaczowie, Ośrodek Kultury Samorządowej w Żółkiewce, Park Miniatur Kresowych w Budach, Fundacja Armenian Foundation, Śremski Instytut Historii, Gminny Ośrodek Kultury w Jerzmanowicach, Fundacja Tradycji Miast i Wsi oraz Pracownia Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Henryka Sienkiewicza w Białymstoku.